«

»

Okt 09

Mässrestauranger – Katastrof!

Idag va vi på Stockholmsmässan där vi besökte ”UNDERBARA barn” samt ”Hem & Hus!” tyvärr hann vi inte med att gå igenom den sistnämnda mässhallen så mycket. En stor del berodde på Mässrestaurangernas hantering av sina kunder. Jag säger bara FYFAN för Mässrestauranger.

Hur i helvete kan man bara ha tre stycken kassor öppna av fyra och bara ha en som servar i varje kassa också? Det tog över 45 minuter att få en hamburgare med pommes plus plusmeny. Och när jag väl kommer fram så va tjejen i kassan så glömsk eller oerfaren att ingenting direkt fungerade. Hon frågade mig FYRA gånger! vilken meny jag skulle ha! när jag sedan skulle få drickan så fick jag en liten dryck och liten pommes men detta rättade hon till efter att jag påpekat detta. Hon va också osäker på om dippsås ingick i plusmeny, men där jag sa att jag trodde att de INTE gjorde det. Men hade jag nu velat ha det så hade jag kunnat stå på mig och således tjänat ett par kronor på detta.

När jag sedan fick min mat så va pommesfritsen osaltade och det gick inte att eftersalta dessa då det inte fanns något saltkar på disken utan det hade dom i köket. Varför? Jo, av den anledningen att saltkaret va för stort fick jag till svar!

Jag bara skrattade och konstaterade att detta inte är helt klokt. Jag har själv jobbat inom restaurangbranschen och snabbmatsbranschen under ett par års tid och jag vet hur det fungerar eller ska fungera. Här kan jag säga att det inte fungerade. Mycket handlade om oerfaren ung personal som inte visste hur man ska effektivisera det hela på rätt sätt.

Så här följer lite tips till ledningen på Mässrestauranger hur man ska göra för att kunderna ska få ett bättre bemötande.

  • Anställ fler personal: Här borde det ha funnits personal till alla kassalinjer. INGEN kassa borde vara stängd. Dom borde ha erfarenhet att det det är många besökare till mässor. Ett tips är att ha en jourkassör som kan hoppa in vid behov såsom raster, långa köer etc.
  • Fler personal som servar! Det smartaste och effektivaste sättet vore att ha en kassörska som tog upp beställning och tog betalt. Därtill ska det jobba någon i bakgrunden som tar fram maten och häller upp drycken  till kunden. Detta skulle medföra att kunderna skulle få stå mindre i kö och många skulle inte kliva ur köerna. Om sedan köerna minskar så kan ”bakgrundspersonalen” hjälpa till att torka bord, stolar, tömma sopor etc.
  • Salt och peppar hade jag sett till så att det skulle finnas att tillgå ifall kunderna ville ha mer kryddor på sin mat. Idag gick det helt enkelt inte att få detta. Uselt! Med tanke på vad det kostade att äta där.

Nu hoppas jag att Mässrestaurangerna tänker till och gör detta bättre till nästa gång jag kommer på besök. För jag vill som sagt inte stå i kö i 45 minuter en gång till. Jo förresten, om man nu anser att jag åt på fel tid. Så är det fortfarande så att man måste tänka om (se mina förslag!) och göra rätt.. För det spelar ingen roll när jag som kund kommer – logistik måste fungera…

FAKTA:
Företag: Mässrestauranger AB
Omsättning: 87 225  tkr
Antal Anställda: 98
Länk till hemsida: Mässrestauranger